Van wilde dieren spotten in de jungle, naar adem happen op de top van Huayna Potosi

27 november 2015 - Sucre, Bolivia

Gezien het feit dat het regenseizoen voor de deur staat boeken we snel een vlucht naar Rurrenabaque. Dit ligt in t noorden van Bolivia, in het amazone gebied. Ondanks de populariteit van deze plek, hebben de vliegtuigjes slechts plek voor 2 piloten en 18 passagiers. Je kijkt zo de cockpit in. Waar we het vliegtuig nog in stappen met lange broek en vest, vervangen we deze voor korte broek en shirtje eenmaal gearriveerd. Rurrenabaque is n klein dorpje aan het water, erg warm, hoge luchtvochtigheid en meer brommers dan bewoners. Kortom; dichtbij de jungle.

Vanuit hier starten we met n driedaagse tocht door het amazone gebied. Na een tocht in jeep door de middle of nowhere, arriveren we bij een rivier. Hier wisselen de jeep  in voor n langwerpige boot en zetten we de tocht voort over het water. Na 50m zijn we zwaar onder de indruk als we onze eerste krokodil spotten. Later blijkt dat de 100ste krokodil een stuk minder indruk achter laat ;) Ook apen, schildpadden, capibara's (grote cavia's), papegaaien, kolibries, toekans en roze dolfijnen laten zich zien. Geweldig om deze dieren in t wild met eigen ogen te aanschouwen. Na een paar uur bereiken we het kamp waar we overnachten. Helaas zijn ook de muggen hier vaste bezoekers, die zorgen voor fijne welkomsbeten. De hitte maakt de keus voor soep als voorgerecht wat verassen, het zweet breekt letterlijk uit alleen al bij het zien de kop hete soep...

Om 04.30 gaat de wekker om de zonsopgang te zien. Prachtig uitzicht en bizar hoe snel de zon in enkele secondes oprijst. Na ontbijt gaan we opzoek naar wilde slangen. Uren lopen we door de verstikkende hitte van dezelfde mooie zon ;) Gelukkig boeken we resultaat en worden er twee wilde Cobras gevangen die letterlijk het gif in de ronde spuiten. Waar BJ stoer de slang om de nek draagt, heeft Sophie moeite te lachen voor de camera met de slang in de handen. De middag wordt afgesloten met het vissen van piranha's die s'avonds heerlijk bereidt worden voor het avondmaal (uiteraard na de soep ;))

Eenmaal terug in La Paz (vest weer aan) besluiten we een totaal andere kant op te gaan. We boeken een tocht naar Huayna Potosi, expeditie naar de sneeuw en eenzame  hoogte. We geven ons lichaam eerst wat dagen te tijd om opnieuw te wennen aan de hoogte van 3800m in La Paz. Er wordt ons zwaar aangeraden eerst te acclimatiseren voordat we aan de tocht naar 6088m beginnen!

In een woord; GEWELDIG! In meerdere woorden; GEWELDIG en uitputting! Deze tocht bevat alles, prachtige landschappen, kou, wind en zon die elkaar afwisselen, ijsschoenen aan, pikhouweel in de hand, lopen over stenen, ijsvlaktes en sneeuw, weinig slaap en warme soep ;) Je eigen grenzen worden op de proef gesteld. De hoogte en hierdoor het weinige zuurstof, maakt de energie in je lichaam erg laag. Gelukkig wist onze persoonlijke gids voor alle pijntjes die horen bij hoogziekte, een oplossing. Liters thee van coca bladeren, limoen en geheimzinnige pilletjes, went ons lichaam langzaam aan de hoogte van 5130m van het hoogte kamp.

Om 00.00 's nacht gaat de wekker, we pakken onze nodige spullen in de backpack en pakken onszelf in met vele lagen thermo kleding. Om 01.00 vertrekken we vol goede moed en enige zenuwen. Met het hoofdlampje aan volgen we door het donker trouw onze gids. Met touwen zijn we aan hem vastgebonden, voor het geval we uitglijden. Tot een half uur voor de top, voelen we ons goed en zeker de top te behalen. Het is zwaar maar stap voor stap, komen er dichterbij. Helaas verandert dit een paar 100m voor de top. De energie in je lichaam wordt voelbaar minder. BJ krijgt spontaan last van misselijkheid en duizeligheid. Gelukkig bereiken we na een tocht van ruim 4u 'de' geweldige top op 6088m. Ondanks dat de voldoening eenmaal op de top onwijs groot is, is het moeilijk voor de volle 100% vd prestatie te genieten. Tijdens de (zware) tocht naar beneden, en dus meer zuurstof, beseffen we ons steeds meer wat we zojuist bereikt hebben. We zijn een uitputtende maar fantastische ervaring rijker die we niet meer zullen vergeten!

Terwijl jullie waarschijnlijk druk zijn met Sinterklaas, zetten wij onze reis voort naar het zuiden van Bolivia. Fijne 5 december allemaal!

Liefs, Sophie & Bart-Jan

1. Laura:
    28 november 2015
    Wauw wat een reis!! Jammer dat jullie de skies niet mee hadden voor de terugweg van die berg
  2. Floor:
    28 november 2015
    Gaaf dat jullie de top hebben bereikt! Wederom mooie plaatjes:) xxx
  3. Tessa:
    Super leuk om te lezen!! Veel plezier! Liefs, Tessa
  4. Liesanne:
    28 november 2015
    Wauw, wat ontzettend knap van jullie. Dit is inderdaad een ervaring voor het leven! Geniet er van samen, fantastisch dat jullie dit doen!
  5. Lonneke:
    13 december 2015
    Wat een prestatie en wat levert het prachtige
  6. Tante:
    13 december 2015