Grootste stad ter wereld; Tokyo

17 juni 2016 - Tokyo, Japan

Twee weken Japan. Een bestemming die we tijdens de reis spontaan hebben ingepland na uitnodiging van Pieter. Hij woont en werkt in Tokyo, waar we mogen verblijven. Naast relaxen, uitrusten en een beetje 'thuis' hangen, zien we veel
van Tokyo vanaf onze fiets en maken we een uitstapje naar Nikko.

Tokyo telt maarliefst 38,2 miljoen inwoners, veel winkels zijn 24u per dag open en toch valt de rust ons direct op. De bewoners zijn netjes gekleed en geduldig. Ze lijken geen enkele regel te (willen) overtreden wat een heerlijk veilig gevoel geeft. De enige chaotische plekken zijn de drukke verkeerspleinen waarbinnen één minuut honderden Japanners oversteken. Het Japanse schrift herinnert ons er constant aan dat we ver van Europa vandaan zijn. Daarnaast zijn er (zeker na Nepal) veel overeenkomsten met onze westerse wereld. Georganiseerd verkeer en schone parken. Het aanpassen aan het Japanse leven kost ons weinig moeite. De meeste bewoners spreken echter slecht Engels wat communiceren vaak tot een uitdaging maakt :) Het eten is heerlijk, met natuurlijk de beste en verse sushi!

We bezoeken verschillende wijken in Tokyo met ieder zijn eigen sfeer en publiek. Grote winkelstraten met bekende merken waar ze de duurste producten verkopen. Chauffeurs lijken hier continue rondjes te rijden met hun peperdure auto's. Zien en gezien worden lijkt hier de belangrijkste bezigheid.
Als tegenstelling gaan we naar een buurt waar (spel)computers, stripverhalen en manga's centraal staan. Gokhallen die drukbezocht worden, meiden op straat verkleed als manga (á la carnaval ) en alle technische nieuwtjes zijn hier te vinden.

Natuurlijk zijn tempels niet weg te denken uit Japan en bezoeken we hier meerdere van. Indrukwekkende gebouwen waar nog steeds monikken hun leven aan wijden. Daarnaast zien we veel Geisha's rond lopen.
Ook bekijken we Tokyo van bovenaf middels een bezoek aan de Tokyo tower. Deze toren die veel van de Eiffeltoren weg heeft, staat praktisch in de achtertuin van het appartement van Pieter.

In alle vroegte stappen we om 04.45 op de fiets om s'wereld grootste vismarkt te bekijken. Na wat rondlopen tussen kraampjes vol met vis en grote tonijnen, worden we helaas weggestuurd. We blijken ons op terrein te bevinden die niet voor toeristen bestemd is. We nemen snel nog even wat illegale foto's van de grote tonijnen waarna we vriendelijk noch dringend worden verzocht het terrein te verlaten. Jammer maar gelukkig toch een goede indruk kunnen krijgen!

We verlaten Tokyo voor 'n dagje en gaan opstap naar Nikko. Bekend om de vele mooie tempels gelegen in prachtige natuur met grote, hoge bomen. Het weer zit ons helaas niet mee maar door de laaghangende wolken krijgt de omgeving een mysterieuze sfeer. In de regen bezoeken we prachtige tempels. Er is geen stukje muur niet beschilderd of niet versiert. Je kan er naar blijven kijken..

Kortom; we hebben een heerlijke tijd gehad! Onze volgende bestemming blijft nog even tussen de Chinese karakters. In Hong Kong ontmoeten we Christ, de oudste broer van Sophie om vervolgens ruim 3 weken door China te reizen.

Veel liefs!

1. Fieke (skonne) moedet:
    28 juni 2016
    mooi en makkelijk lezend, geschreven hoor.
    goeie indruk.
    en hoe anders weer dan de andere indrukken , die jullie eerder hadden !
    geweldig om te lezen en nog geweldiger om mee te maken zoals jullie nu doen ! dikke kus ... je mamaatje en schoon-mamaatje
  2. Tante:
    5 juli 2016
    Was weer geweldig om te lezen! Jullie moeten zo langzamerhand wel boordevol zitten van al die geweldige ervaringen. Gr tante