Goed afscheid in Bolivia en goed begin in Argentinië

17 december 2015 - Colonia Del Sacramento, Uruguay

We verblijven een paar dagen in Sucre, ook wel de witte stad 'ciudad blanco' genoemd. Dit omdat veel gebouwen in het centrum witte muren hebben, wat een luxe uitstraling aan de stad geeft. In theorie is dit de hoofdstad van Bolivia. Echter is het zijn invloed kwijt geraakt en is het in de praktijk alles behalve de hoofdstad. Deze prachtige stad heeft zijn geschiedenis te danken aan de mijnen in Potosi, een plaats dichtbij. Alle rijkdom die hier gevonden werd (goud, zilver, koper, enzovoort) ging via invloedrijke mensen de wereld in (voornamelijk Spanje). Zij hielden hier een mooi zakcentje aan over en zo werd Sucre een rijke stad. Puur toeval pikten we de laatste dagen van het internationaal cultuur festival mee. Met gratis kaartjes zaten we in het mooiste theater van Sucre naar klassieke muziek van star wars te luisteren. Wat kan reizen verassende wendingen geven ;)

We vervolgen onze reis uiteraard naar Potosi om hier met eigen ogen de mijnen te bezichtigen. De stad is volledig afhankelijk van de economie van de mijnen en heeft verder weinig aantrekkelijks. Na een kort bezoek aan de fabriek waar ze de mineralen filteren uit het ruwe materiaal, arriveren we bij de mijnen. Met beschermende kleding aan, hoofdlampje op, helm op en coca bladeren voor de mijnwerkers in de tas klauteren we de mijn in. Onwerkelijk te bedenken dat hier vandaag de dag nog steeds mensen dag in dag uit aan het werk zijn. Onze gids vertelt interessant over de relatie met de overheid en de spanningen door interesse vanuit het buitenland om deze mijn te privatiseren. De mijnwerkers willen zelf de controle behouden en werkgelegenheid bieden voor de komende generaties. Dit betekent het weren van machines (die mijnwerkers vervangen), hard werken voor weinig geld onder dezelfde omstandigheden. Erg indrukwekkende ervaring.

Tijd voor iets totaal anders; de zoutvlaktes. Vanuit Tupiza starten we een 4-daagse tour. In een 4x4 jeep met 2 andere reizigers, chauffeur en kok leggen we maar liefst 1200km af over zandwegen. Fantastische uitzichten! Bijna surrealistisch zo mooi. Zie foto's....!! De laatste dag bezoeken we als 'kers op de taart', de zoutvlaktes. Onmenselijk groot, 12000km2! Een top afsluiting van Bolivia. Geweldig land met super veel diversiteit. Prachtige landschappen en dieren. Wat zijn we blij dat we dit gezien hebben!

Land nummer 3 is Argentinië. Na een lange busreis komen we aan in Salta. Een mooie Argentijnse stad waar de menukaarten zich vooral vullen met vleesgerechten... ;) Gelukkig kunnen in deze stad ook paarden worden gehuurd. Sophie is weer helemaal vertrouwd op t paard en bj maakt voorzichtig kennis. Na een rustige opbouw stappend de berg op, eindigen we in volle galop. Sophie raced er op los en ook bj maakt zijn eerste sprintje! Voor herhaling vatbaar!

De dagen erna huren we een auto en rijden we zelf naar Cachi en Cafayate. Onvoorstelbaar hoe de landschappen zich hier met t uur veranderen. Van rotsen, zand en cactussen naar groen, bomen en riviertjes. Met zo hier en daar loslopende koeien, schapen, geiten en paarden. Aangezien deze omgeving bekend staat om de wijnen worden deze uitgebreid door ons geproefd. Heerlijk!

Eenmaal terug in Salta vliegen we naar Iguazu. Hier zijn de watervallen die samen met de Victoria falls strijden om de mooiste watervallen ter wereld. Wat een geweld door water zeg! Prachtig om te zien. Om alles te bezichtigen bezoeken we ook de Braziliaanse kant van de watervallen. Zo pikken we ook Brazilië nog even mee.

Wat begint met n poging om de taxi te delen met andere Nederlanders, eindigt in n paar hele gezellige dagen! We worden uitgenodigd om mee te gaan naar hun appartement. We hebben namelijk een foutje gemaakt en niet n hostel in Brazilië maar Paraguay geboekt ;) Achteraf een goede fout want ze bieden een kamer aan in hun appartement om de nachten te verblijven. Wat een luxe en gastvrijheid! Na heerlijke maaltijden, bbq's en veel gezelligheid nemen we afscheid. Hoe mooi is het om aan de andere kant van de wereld zo'n gastvrijheid van onze landgenoten te ervaren!?

Voor we de feestdagen in Buenos Aires zullen besteden, maken we een kort bezoek aan Uruguay. Als we dan toch zo dichtbij zijn ;).... Fijne kerstdagen allemaal en feestelijk oud&nieuw! Xx

1. Joep:
    19 december 2015
    Geweldig om te zien hoe jullie het hebben. Zo'n geweldige reis en landen. Wat mij betreft zijn de iguazu falls echt veel indrukwekkender. Heel veel plezier in BA. Heerlijke stad, heerlijk eten, heerlijk leven.
  2. Floor:
    19 december 2015
    Mooie ervaringen rijker! Volgens mij hoeven we niet nog eens te zeggen: genieten! ;-) xxx
  3. Frits, Yannick & Norah:
    24 december 2015
    Heey,
    Wauw wat mooi!!!!! Die watervallen gaaf zeg!
    Prachtige foto's. Was het niet duur om die fotograaf van National Geographic in te huren voor zo'n reis??
    Heb erg moeten lachen om die foto's van mini Bart en Sophie. Iedereen op kantoor keek mij aan van waar heeft zij last van. Geweldig!
  4. Tante:
    29 december 2015
    Wat ziet het er allemaal fantastisch uit! En vooral goed on the lezen dat jullie zo genieten wens jullie een bijzonder oud en nieuw in een argentijns sfeertje. Lfs tante
  5. Niels:
    4 januari 2016
    BJ!!! Bedacht me ineens dat ik maar eens op zoek moest naar de reisverhalen. Want was wel benieuwd hoe het jullie is vergaan tot nu toe. Aangezien ik facebook-loos was ging dat niet meer vanzelf. Heb de avonturen gelezen, echt heel erg vet! Zet 'm op samen, veel plezier en geluk met hetgeen wat nog komen gaat.