Vakantiegevoel in de Filipijnen

17 augustus 2016 - Cebu, Filipijnen

Een ingevoegde 'vakantie' tijdens onze reis. Even wat minder avontuur en meer zon, zee en strand. We voelen ons weer helemaal ontspannen, relaxed en zijn weer lekker bij-gebruind ;)

Eenmaal gearriveerd in Cebu City komen we al snel achter de ongeorganiseerdheid van dit land. In het hotel stellen we wat vragen over boten naar andere eilanden. Ze hebben geen idee maar durven dit niet goed te zeggen waardoor ze maar hun best bedachte antwoord geven. Ook in dit land (zoals in vele landen in Azië) is 'nee' of 'ik weet het niet' geen mogelijkheid tot antwoord. Daarnaast schrikken we van de vele armoede die we hier zien. Tentenkampen, zwervers en veel straatkinderen. En dat terwijl er ook veel mensen netjes gekleed zijn en er grote moderne shopping malls.

We reizen naar het eiland in het oosten, Siargao. Ivm het regenseizoen zijn we gebonden aan deze kant van het land te blijven, om zo de regen en tyfoons te ontwijken. Een weinig ontwikkeld eiland waar de inwoners een primitief leven leiden. De uitzichten op de zee zijn ontzettend mooi, al mist hier een mooi zandstrand. De eb&vloed laat de zee ruim 200m verplaatsen. Gelukkig heeft ons hostel een relax zwembad wat voor de nodige verkoeling zorgt tussen het zonnen door ;) We sluiten af met een dag 'Island hopping'. We zien de mooiste onbewoonbare eilandjes. Zoals uit de boekjes! Wit Bounty strand, helder blauw water en een stralende zon. Heerlijk!

We vervolgen onze vakantie naar Malapascua. Tijdens de lange bus- en bootreis hiernaartoe zien we wederom de armoede van het land met tussendoor mooie huizen en goed onderhouden kerken. Het blijft apart om deze grote verschillen letterlijk naast elkaar te zien bestaan. Malapascua is een klein eiland van slecht 3km bij 1km met prachtige stranden. Naast een perfecte vakantie-bestemming staat dit eiland bekend om het duiken. Met de Thresher haai welteverstaan! Waar Sophie van te voren nog hardop zegt 'echt niet met haaien te gaan duiken', kijkt BJ al uit naar dit avontuur. Een aantal bezoekjes aan duikscholen later, begint Sophie toch wat te twijfelen. De haaien schijnen echt niet gevaarlijk te zijn en geweldig om in levenden lijve te zien. Alle moed bij elkaar geraapt gaan we samen om 4.45 's ochtends het avontuur aan. Voor het eerst duiken tot 30m diepte opzoek naar de Thresher haai! De haai is te herkennen aan zijn ontzettend lange staart, die net zolang als zijn lijf is. Dit is de enige plaats ter wereld waar deze haai te zien is. Hij leeft op zo'n 300m diepte maar komt voor schoonmaakbeurten (door andere vissen) vroeg in de ochtend 'omhoog' naar de zogenaamde 'cleaning stations'. Al snel zien we een aantal haaien langs komen die recht voor onze neus meerdere rondes zwemmen. Het zien van de haai is weinig beangstigend en ze geven ons geen enkele aandacht. Een spannend avontuur, waarvan we niet gedacht hadden dit mee te maken op deze reis!

Voor de rest brengen we de dagen rustig door en blijft de camera voornamelijk in de tas ;) We sporten wat, lezen wat, hangen aan het strand, eten heerlijk bij goede restaurants en zo tikt de tijd langzaam voorbij..

Uitgerust hunkeren we weer naar avontuur! De laatste bestemming van de reis maar de eerste bestemming die we zeker wilde bezoeken tijdens onze wereldreis is Mongolië. Hier zullen we 4 weken doorbrengen. En daarna... Op 15-9 zullen we weer landen op Nederlandse bodem.. Al kijken we er erg naar uit jullie weer te zien gaan we nog even volop genieten van de afsluiter van dit geweldige jaar!

Tot snel ;) x

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anne-Pim van Oostveen:
    17 augustus 2016
    Hoi Sophie en Bart-Jan,

Nog veel plezier op de Filipijnen. Ik plaats deze reactie omdat ik onderzoek doe naar Nederlandse reisbloggers. Ik hoop dat jullie mijn vragenlijst willen invullen. Ik doe onderzoek naar mensen die een reisblog bijhouden. Het is snel gedaan en helpt mij enorm. Ook leuk, omdat je inzicht krijgt in je eigen gedrag en motivatie.

Groetjes,

Anne van Oostveen

Link:
  2. Esther:
    17 augustus 2016
    'Haai' Sophie en Bart-Jan,

Mooie oase van rust in azuurblauwe sferen boven en onder water, stoer hoor op die diepte en omringd met gelukkig ook rustige haaien. Weer lekker zonne-energie opgedaan voor jullie ongetwijfeld weer prachtige Mongolië avontuur als slotakkoord.

liefs,
    Esther