Start in Azië: Indonesië en Kuala Lumpur

4 april 2016 - Kuala Lumpur, Maleisië

We zijn zo goed als op de helft van onze reis. Een dubbel gevoel, de tijd is super snel voorbij gegaan en toch hebben we beide het gevoel nog lang de tijd te hebben. Het tweede deel van onze reis zullen we voornamelijk doorbrengen in Azië.

We komen aan op Denpasar, het vliegveld in de buurt van Kuta (Bali). De luchtvochtigheid is hier een stuk hoger dan in Sydney en het voelt alsof we een sauna binnen stappen! Het welkomscomite van vele taxi chauffeurs roept ons tegemoet. We onderhandelen direct om zo tot een goede prijs te komen. Afdingen hoort hier steevast bij de cultuur. Het valt ons daarnaast ook meteen op dat de mensen ontzettend aardig zijn. Ze zijn erg dienstbaar en willen je graag helpen. De taalbarrière helpt daar niet altijd aan mee. Mochten ze je niet begrijpen blijven ze vriendelijk glimlachen en is 'yes :)' hun vaste antwoord. Haha..

Kuta is ontzettend toeristisch wat we minder fijn vinden, we besluiten daarom een stukje door te reizen naar Nusa Dua. We boeken een kamertje dicht bij het strand. We blijken 'toevallig' 200m van het super deluxe resort vandaan te verblijven, waar Casper stage loopt (neefje van Sophie). Hij geeft ons een leuke rondleiding door deze luxe wereld. Eenmaal terug op ons kamertje lijkt deze opeens een stuk kleiner te zijn geworden ;)

Na een paar fijne dagen in Nusa Dua, met strand en aan t zwembad liggen, gaan we door naar Ubud. Het strand ruilen we om voor prachtige rijstvelden, tempels, traditionele dansen en het monkey forest. We huren (net zoals alle locals hier) een scootertje en met z'n 3e (wij en Casper) bezoeken we deze mooie gelegenheden. Een ontzettend warme én leuke dag!

De volgende dag crossen we met z'n 2e naar een dichtbij gelegen vulkaan. De power van de scooter laat ons wat in de steek zodra we een berg omhoog moeten. We stappen dan ook regelmatig af om zelf omhoog te lopen ;) haha... De binnendoor weggetjes geven een mooi beeld weer van het echte leven. Oma's die zich in riviertjes wassen, kippen die geslacht worden, spelende kinderen, en overal kijken ze je met n vriendelijke glimlach aan. We komen puur toeval een local tegen die ons de weg wil wijzen naar de tempel waar we naar opzoek zijn. We proberen eerst nog uit te leggen dat we Google maps hebben en er op deze manier zelf wel uitkomen. Hij lacht wat en brabbelt iets over 'jungle' en 'really need a guide'. Als we er volgens Google maps zijn en we uitkijken op wat bomen, beginnen we te begrijpen wat deze man ons probeert te vertellen. We moeten nog een stuk door de jungle lopen vóórdat  we bij de tempel aankomen. Gelukkig wil hij ons alsnog de weg wijzen. Al snel lopen we door de mooiste rijstvelden waar je behalve de mensen die er aan t werk zijn, niemand ziet. Klimmend en klauterend wanen we onze weg door de jungle. Dit hadden we noooooit zelf gevonden. Als beloning komen we aan bij een prachtig en groot tempel complex. Onze gids legt ons uit over het ontstaan en gebruik van deze bijzondere plaats. Dit is weer een van de mooie verassingen die je tijdens het reizen overkomen :)

Vanuit hier besluiten we het echte vakantiegevoel op te zoeken. Ook als reiziger is t soms nodig om even op te laden ;) Per boot gaan we naar de Gili eilanden bij Lombok. We schrikken als we zien hoe Gili Trawangan meer op Lloret de mar lijkt dan op Indonesië. Dit eiland is omgebouwd tot waar party-eiland. Leuk, maar niet iets waarvoor we aan de andere kant van de wereld zijn.

We pakken dan ook snel de boot naar Gili Meno, slechts 2,5km verder op. Dit eiland wordt ook wel 'honeymoon' eiland genoemd. (Nee, we zijn nog niet verloofd ;)) Op dit kleine eiland is weinig te doen behalve snorkelen, duiken of bakken in de zon op een prachtig bounty strand. Precies wat we zoeken. Wegen, auto's of brommers zijn er niet, waardoor het er altijd heerlijk rustig is. Het water is super helder met de meest kleurrijke vissen én vele schildpadden! In de avond bekijken we de nieuwste films in de enige, geïmproviseerde openluchtbioscoop van het eiland. De laatste avond maakt de locale jeugd speciaal voor ons een kampvuur, waar ze samen muziek maken. Een warm afscheid.

Een paar tinten bruiner vliegen we door naar Kuala Lumpur voor een 5-daagse tussenstop. Een onwijs grote stad waar de warmte en luchtvochtigheid nog wat stijgt. Pffff! Ons hostel ligt in de wijk 'China town'. De naam doet het al vermoeden; de Chinese invloeden zijn hier erg groot. Een volle, drukke wijk met tientallen kraampjes die van allerlei artikelen verkopen. Eén overeenkomst; alles is namaak ;)

Natuurlijk nemen we een kijkje bij de wereldberoemde Petronas towers. Gigantisch hoog en mooi om te zien! Ook niet te missen zijn de inmens grote (en koude airco) shopping malls, waar je in tegenstelling tot China town, alle echte, grote, bekende en vooral dure merken vindt. We verbazen ons over de vele geheel gesluierde vrouwen die je hier ziet lopen. Het voelt alsof deze twee werelden niet met elkaar rijmen. Alle winkels proberen artikelen te verkopen om voornamelijk de vrouw mooier maken. En dat terwijl je van deze gesluierde vrouwen slecht de ogen kunt zien die je nauwelijks aan durven te kijken..

Ook in dit land bezoeken we een aantal heilige plaatsen. Zowel hindoeïstische, Indische als Chinese tempels en de Batu caves. Mooi om de verschillen te zien in rituelen en gebruiken. We proberen heerlijke locale hapjes op een leuke avondmarkt en zo sluiten ons bezoek aan Maleisië af.

Op naar India! Het land waar we waarschijnlijk de meest uiteenlopende verhalen over gehoord hebben. Van verschrikkelijk tot geweldig. Tijd om onze eigen ervaringen op te doen :)

Liefs,
Bart & Sophie

1. Fieke (skonne) moedet:
    5 april 2016
    Wat n prachtige fotot s bart jan en sophie en wat een makkelijk leesbare tekst ... Wat een ervaringen en er staan er nog vele te wachten ... Nog een half jaar .. En twee dagen .... Pfffff .... Hou ogen en oren open zoals opa altijd zei .... Doe dat maar ... Dikke kus voor julie !!! Heb t heeel goed en spannend ( niet te) en heel fijn samen ..