Down under: Nieuw-Zeeland en Sydney!

10 maart 2016 - Sydney, Australië

De tijd vliegt voorbij en inmiddels zijn we in t warme en vochtige Bali. We hebben Nieuw-Zeeland en Australië alweer achter ons gelaten. Beide landen hebben we een ontzettend fijne tijd gehad!

Na een lange vlucht vanuit Santiago naar Auckland komen we op papier twee dagen later aan. Dit jaar geen 3februari voor ons ;) Heerlijk om met iedereen Engels te kunnen praten in een land dat pas 200jaar oud is. Na een aantal uurtjes wachten rijden we voor t eerst met onze camper de weg op. Aan de linkerkant welteverstaan...

Het links rijden gaat ons goed af, al zetten we beide geregeld de ruitenwissers aan ipv de richting aanwijzer, haha... We hebben een fijne camper wat voor de komende maand ons huisje is. Kookplaatje, koelkastje, stoelen ombouwbaar tot bed, prima verblijf ;) Heerlijk om even niet met de backpack te hoeven sjouwen en hostels te zoeken.

We rijden eerst richting het noorden tot 'bay of islands'. We overnachten op de mooiste plekjes aan t strand waar de eerste locals al spontaan naar ons toe komen om even te kletsen en tips te geven. De mensen zijn hier ontzettend aardig en behulpzaam. Iedereen neemt de tijd voor je, een super welkom gevoel!

We boeken een tour die met een mooie catamaran de zee op gaat langs verschillende eilandjes. Een van de hoogtepunten zijn de dolfijnen die je onderweg tegen kunt komen. We hebben al snel geluk als er zo'n 20 á 30 dolfijnen voor, achter, onder, naast de boot zwemmen. Ze sloven zich uit door hoge sprongen te maken. Gelukkig knipt Bart op t juiste moment en maakt de perfecte foto van deze wilde dolfijnen!

Na een paar dagen lekker aan 't strand te liggen gaan we richting vulkanisch gebied. Bizar wat Nieuw-Zeeland allemaal te bieden heeft qua diversiteit. We zien verschillende geisers met de mooiste kleuren, stinkende geuren en dampwolken. Heel mooi om te zien!

Van Theo krijgen we de tip de 'forgotten world highway' te berijden. Een route van zo'n 160km door de prachtigste landschappen! We maken dan ook veel stops om van t uitzicht te genieten.

Vervolgens maken we via wellington de oversteek naar het zuidereiland. Hier bezoeken we een wijnhuis die hun wijnen Taho, naar de Sligro importeert. We worden hartelijk ontvangen door Dan, die ons een uitgebreide, interessante privé-tour geeft. We realiseren ons hier pas echt goed dat de verbinding met de oorspronkelijke bewoners, de Maori's, nog steeds sterk is. Leuk om de verschillen en overeenkomsten met de wijnhuizen in Argentinië te horen. Ook deze wijntour wordt zoals t hoort afgesloten met een proeverij'tje ;)

We besluiten nog een tip van Theo op te volgen en naar de 'French pass' te rijden. We stoppen voor de lunch in Havelock, DE plaats voor wereld grootste groene mosselen. Heeeerlijk! Met een volle buik vervolgen we onze trip. Al gauw zijn we zwaar onder indruk van de uitzichten richting French pass. Echt fantastisch zo mooi het hier is! We overnachten dicht aan t strand waar we s'ochtends overleggen om een duik in t water te nemen. Na waarschuwing van onze buurvrouw dat er een pijlstaartrog in het water zwemt, besluiten we de duik maar even uit te stellen. Als nog geen 10min later de andere buurvrouw aan komt rennen 'shark in the water', halen we opgelucht adem dat we de juiste keuze hebben gemaakt. De haai zwemt letterlijk 2 meter van 't strand vandaan opzoek naar teruggegooide vis door de vissers. Bizar om een wilde haai zo dichtbij te zien!

Helaas hebben we komende dagen veel regen en harde wind. We besluiten daarom door te rijden tot we beter weer tegen komen. We boeken een kano tour bij Milford sounds die helaas ook ivm het slechte weer wordt afgelast. Dan maar mee op een cruise schip... Hier realiseren we ons hoe verwend we zijn geworden met mooie uitzichten. Milford sounds is mooi, maar de uren die we ervoor hebben omgereden vinden we het niet waard...

We vieren onze verjaardag vervroegd met een bungy jump van 134m als kado aan elkaar. Zie filmpjes! Super eng, onnatuurlijk maar wat een gaaf gevoel!
Aan de Zuidkust horen we dat je in de zee met wilde dolfijnen kunt zwemmen. Ze komen simpelweg naar je toe gezwommen om hun nieuwsgierigheid te bevredigen. Ondanks dat het water super koud is en we snel staan te blauwbekken, staan we geduldig te wachten tot er dolfijnen langs komen. Na een kwartiertje worden we beloond en komen er een paar onze kant op. Ze zwemmen letterlijk 1,5m bij ons vandaan. Geweldige ervaring!

We sluiten Nieuw-Zeeland af met het vieren van onze verjaardag in (gelukkig!) het zonnetje! Een geweldig land met prachtige uitzichten, diversiteit, aardige mensen.
Vol spanning (zeker Sophie) vliegen we naar Sydney waar onze moeders ook naartoe komen. Na uren wachten op het vliegveld zien we ze eindelijk de hoek om komen. We hebben een super fijne week samen in deze leuke stad!

De eerste dag begint met een spontaan bezoek aan een officiële Horse race bij Randwick. Het publiek lijkt het belangrijker te vinden wie welk jurkje en de hoogste hakken draagt ipv welk paard er wint. Al vroeg in de middag vliegen de flessen bubbels over de toonbank. We besluiten alle vier een ander paard te kiezen en daar geld op in te zitten. Helaas zit t gokken ons niet mee en lopen we met lege handen naar buiten... De dag sluiten we met iets totaal anders af, ' Mardy gras', gay parade. Een groot feest waar de chique jurkjes van de ochtend gewisseld worden voor uitdagende pakjes ;)

De rest van de week vullen we met een bezoek aan Manly (strand), opera house (inclusief opera), Sydney tower eye van 250m hoogte, oversteek op t water, China town, hop on/hop off bus, botanical garden en vooral veel kletsen en terrasjes. En bovenal de hele week geweldig weer met volop zon! Bedankt moeders! We hebben er echt ontzettend van genoten wat we gaan doorzetten in Bali!

Liefs, ons!

1. Fieke (skonne) moedet:
    20 maart 2016
    Heerlijk makkelijk lezend verhaal ..
    En krek zo waar t ... Genoooooten !!
    Ga zo door jullie ... X