Einde Zuid-Amerika

2 februari 2016 - Santiago, Chili

En dan zijn opeens de vier maanden in Zuid-Amerika voorbij... Wat is de tijd snel gegaan zeg en wat hebben we veel mooie dingen gezien en meegemaakt. Om het verhaal in Zuid-Amerika compleet te maken, hierbij onze laatste ervaringen :)

Vanuit Puerto Natales stappen we op de boot van Navimag. Een organisatie die van oorsprong een transportbedrijf over het water is. Later hebben ze bedacht dat ze als extra business, toeristen mee kunnen nemen tijdens hun ritten. Zo kregen wij voor een klein prijsje een eigen kamertje op de boot aangewezen. Samen met zo´n 100 andere toeristen, bemanning en een hoop koeien achter op het dek, starten we onze vaart van ruim 3 dagen en 4 nachten.

We varen langs prachtige berglandschappen en stukken over de pacific ocean. Mensen en/of dorpen kom je niet tegen. Het gehele gebied is totaal onbewoonbaar. Door de kwaliteit van de rotsen is het onmogelijk om wegen aan te leggen of huizen te bouwen. ...Op een klein dorpje ´Puerto Eden´ na... Totaal afhankelijk van de bevoorrading van schepen die voorbij komen. Met slechts 100 inwoners is dit dorpje ontzettend geïsoleerd en weinig aantrekkelijk om te gaan wonen.

Wat we gelukkig wel tegen komen zijn wilde walvissen, dolfijnen en zeehonden. We hebben onwijs geluk als we meerdere keren precies op het juiste moment op dek staan en de zeldzame secondes met onze eigen ogen deze dieren zien. Je kan je voorstellen dat het maken van een foto op deze zeldzame secondes nóg wat moeilijker is. Gelukkig hebben we er een paar waar de rug van de walvis te zien is!

In Puerto Montt stappen we weer op vaste land. Het evenwichtsorgaan is nog dagen gedesorienteerd door het wiegen op de golven. We reizen met een nachtbus meteen door naar Valparaíso waar we onze Nederlandse vrienden Koen en Lisa ontmoeten. Met zijn vieren brengen we gezellige dagen door in deze kleurrijke stad. Heerlijk om weer lekker in het Nederlands te kletsen en samen te lachen. Ook de biertjes en wijntjes smaken goed!

Vervolgens zetten we onze reis met z´n tweeën voort en bezoeken we de hoofdstad van Chili; Santiago. Een stad met veel parken en pleinen, maar wat naar ons idee toch een warm ´hart´ mist. We zien veel (gehandicapte) bedelaars op straat, samen met zakenlui in nette kleding. Vanuit Cerro San Cristóbal hebben we uitzicht op de gehele stad. Deze heuvel ligt ten midden van de stad, waarvan de top makkelijk te bereiken is met een luxe treintje (dit keer geen zware wandeltochten). Hier zien we pas goed hoe onwijs groot deze stad is. Het schijnt dat deze stad hard op weg is om haar positie en economie te verbeteren om zo een waardige hoofdstad te kunnen zijn... We zijn benieuwd...

Toch nog even terug naar Argentinië voor een bezoek aan Mendoza. DE wijnstreek van Argentinië, waar vele wijnen over de hele wereld worden geëxporteerd. We huren een fietsje en onder de heerlijk warme zon, bezoeken we een aantal wijnhuizen in Maipu. Na de uitleg die we krijgen over het proces om druiven tot wijnen te maken, mogen we eindelijk proeven! Heerlijke wijnen en leuk om onze voorkeuren voor wijnen bij naam te leren kennen.

Op dit moment zijn we weer terug in Santiago waar vanuit we vanavond door zullen vliegen naar Nieuw-Zeeland. We hebben een geweldige tijd gehad in Zuid-Amerika en de mooiste natuur gezien. Ondanks dat hebben we ook super veel zin om (letterlijk) de andere kant van de wereld te gaan ontdekken!

Tot dan & veel liefs

p.s. voor de brabanders onder ons, een fijne carnaval!

1. Ludy:
    3 februari 2016
    Elke keer weer erg leuk om te lezen wat jullie allemaal zien en meemaken.Ook de fantastische foto,s zijn een genot om naar te kijken. Heel veel plezier in Australië.